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Les débuts de Max au cinématographe

Weitere Titel: Max als Anfänger in der Kinematographie (D, Ö)/ Max Linder's Debut as a Cinematograph Artist (UK)/ Max's first job (USA) - Regie: Max Linder/Louis Gasnier - Länge: 185m - s/w - Interpreten: Max Linder; Charles Pathé; Louis Gasnier - Produktion: Pathé Frères - Katalog-Nr.: 3895/Okt.10 - UA: 1. Oktober 1910 (Österreich, Auff. in „Welt-Biograph Theater“,Wien am 7.10.1910) — Weitere Auff.: 5.11.10 (Hamburg/ Waterloo-Theater); 25.11.10 (Paris/ Omnia Pathé)

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Seit die Kinematographie ihre Siegeslaufbahn um die Erde hält, hat es Leute mit großer und kleiner Begabung genug gegeben, die ihr darstellerisches Talent im Dienste der Lichtspiele wollten leuchten lassen. Der hier vorgeführte Film führt uns in die Lehrzeit eines angesehenden Künstlers der Kinematographie und bietet eine unerschöpfliche Quelle des Humors. Wie schon hier unseren Helden von einer Direktion zur anderen gestoßen, wo Backpfeifen, Douchen, Stürze, unfreiwillige Bäder usw. in ihm Zweifel an seiner künstlerischen Begabung aufkommen lassen. Zum Unglück schleppt dann noch ein Hausverwalter, der über kinematographische Aufnahmen ebenfalls nicht orientiert ist, den armen Künstler zur Polizei und behauptet hier steif und fest, der Mann sei wahnsinnig geworden. In Anbetracht des künstlerischen Wahlspruches, daß der Weg zum Erfolg über Dornen führt, läßt sich aber der kinematographische A-B-C Schulze in seinen Studien nicht aufhalten und erreicht so doch was er will: die Sympathien des Publikums. (Der deutsche Lichtbildtheater-Besitzer, 3.11.1910)

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A half-reel farce with amusing moments. Max calls at the Pathe studios for a position, and is given a strenuous tryout in the title-role in Mr. Henpeck, in which he is thrown from the window, along with the household furniture. There is a lot of time-worn horseplay, in which the players roll about in a road and bicycle riders tumble over them. A hose is even turned upon Max. In spite of all these wornout attempts at comedy, there is some real humor in the half-reel. Max Linder (as Max) is an adroit and able comedian. It is a mistake to cast him in burlesque, knockabout farce. He is at his best in finely tempered comedies, where every expression and gesture counts. In fact, Linder is a relief after the exaggerated, hurried action comedy work which many American directors think necessary. S. (The New York Dramatic Mirror, Jun. 25, 1913)

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Max se présente avec une lettre d’introduction devant Mr Charles Pathé. Il passe ensuite de mains en mains pour se retrouver face à un metteur en scène qui lui fait faire quelques essais: chanter, danser, exécuter une cabriole, recevoir une gifle. Puis quelque temps après il est convoqué pour un bout d’essai. On le voit alors en butte à sa femme et surtout à sa belle-mère qui finissent par le jeter par la fenêtre puis lui balancent successivement une table, une armoire, un matelas, etc., pendant qu’on le filme. Enfin le metteur en scène lui demande de faire la grimace devant l’appareil de prises de vues. Et là, Max se révolte et se retourne contre ses tourmenteurs. (Henri Bousquet, Catalogue Pathé des années 1896 à 1914, Bures-sur-Yvette, Editions Henri Bousquet, 1994-2004)

 

 

 

Eine Kopie des Films wird verwahrt in: Archives du Film du CNC (Bois d'Arcy), Cinémathèque Française (Paris), Fundacion Cinemateca Argentina (Buenos Aires), George Eastman House (Rochester), bfi/National Film and Television Archive (London), UCLA Film and Television Archive (Los Angeles), Cineteca del Friuli (Gemona), Lobster Films (Paris) Der Film war Teil der Serie "Les Films Max Linder" (TV 1995) (-"-/Max Debüt beim Film, ca.1906, 7:07) Der Film wurde veröffentlicht auf Blu-ray/DVD "Le cinéma de Max Linder" (1910, 7:27) Ein Ausschnitt des Films ist enthalten in: L'homme au chapeau de soie (Dokumentation, 1983); Le Temps de Max (TV-Dokumentation, 2000).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Weitere Filmbeschreibungen/Kritiken:

 

Die Lehrzeit des jungen und sympathischen Künstlers in der Kinematographie liefert uns eine unerschöpfliche Quelle des Lachens. Von einer Direktion zur anderen gestoßen, wo Backpfeifen, Douchen, Stürze, unfreiwillige Bäder usw. in ihm Zweifel an seiner künstlerischen Begabung aufkommen lassen. Zum Unglück nimmt ein Hausverwalter, der über kinematographische Aufnahmen noch nicht orientiert ist, den armen Künstler zur Polizei mit, da er ihn für wahnsinnig hält. Glücklicherweise klärt sich alles auf und der junge Max setzt seine Studien in der Kunst der Kinematographie fort, in der er jetzt der "Lachkönig" geworden ist. (Der Komet, 5.11.1910)

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In this novel film the inimitable Max is portrayed as an aspirant of cinematograph-acting fame. Max presents himself at the manager's office, is tested, sings a song, dances and turns a sommersault. A week later he receives a summons to attend a rehearsal of „The Son-in-law and the Mother-in-law.“ Here he goes through a most amusing and (to him) trying time. He is thrown about, pushed here and there, and at length, choking and spluttering, Max is forced to stand before the camera, and to try an elegant bow. Max does his best, but at length he turns on his tormentor, and gets a bit of his „own back.“ (The Bioscope, Oct. 13th 1910)

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Max Linder's behavior when he applied for a job as a Pathe Freres moving picture actor, was such a good joke on him that it was decided to make a film of the event, and accordingly, Max was called upon to play the lead. He was serious for once in his life, when he offered his services, and to see Max serious is really amusing. The first film for which he posed was “Mr. Henpeck,” and the rough deal he received, caused Max to forget that he was acting, and he turned suddenly upon one of his co-workers, whose duty it was to abuse him, and a rough and tumble fight ensued. The belligerents could not be parted until a stream of water was turned on them, and as soon as he could speak through anger and water, Max resigned, but reconsidered his decision later on, as his many admirers well know. (Moving Picture News, Jun. 7, 1913; Moving Picture World, Jun. 7, 1913)

This split-reel is the best offering released today by good odds. In the first half, Max Linder comes back with one of his welcome farces, not quite at his best, but very good, it markedly pleased the audience and there was a good deal of laughter. Max plays an awkward and inexperienced picture actor who has been taken on by Mr. Charles Pathe. Motion picture patrons will enjoy this offering. (Moving Picture World, Jun. 21, 1913)